/ Hírek / Iskolás leszek...


Nagycsoportos gyermekek szüleinek épp aktuális kérdés az iskolaválasztás. Zajlanak a sulihívogató rendezvények, és az internet is tele van a szülőknek szóló jó tanácsokkal. Komoly döntés, sok esetben nehéz választás. Próbálunk mi is segíteni. Cikksorozatunk első írásában Gergácz Orsolya pszichológust kértük fel, hogy ossza meg velünk gondolatait.

“Mikor az embernek gyermeke születik még oly távolinak tűnik, hogy egyszer majd más személyekkel fogja tölteni az ideje nagy részét, de gyorsan elrepül az idő és óvodás lesz, majd hirtelen csak egy ugrásnak tűnően már iskolába indul. Nemsokára elérkezik néhány szülő életében egy nagy döntés ideje: Hová menjen a gyermeke iskolába? Ha erről a helyzetről kezdünk beszélni, mindenkinek van a témához hozzáfűznivalója. Saját tapasztalatok, vélemények, másoktól hallott történetek a különböző iskolákról, tanítókról, amelyek sok esetben szöges ellentétei egymásnak. De kire is hallgasson az ember akkor?

Ma már forrásnak ott az internet is, beütjük a keresőbe és már jönnek is tanácsok, milyen szempontokat vehetünk figyelembe. De sose felejtsük, hogy ezen cikkek nagy része a városok helyzetét veszi figyelembe. Itt, a Fertő part vidékén a települések nem rendelkeznek egynél több iskolával, így mások lehetnek a prioritások.

Sok szempontot érdemes a pro és kontra listán megnézni. Először is a legkézenfekvőbb a távolság. A helyi intézményeknek sok előnye lehet: nem kell korábban kelnie, a gyermek egyedül is eljárhat nagyobb korában, az osztálytársai a közelében fognak lakni.
Érdemes a nyílt napokon, különböző eseményeken megjelenni, ilyenkor személyesen nézhetjük meg, hogy az adott iskola belső hangulata, a tanítók személyisége milyen és az mennyire illik a mi gyermekünkhöz. A gyermek véleményére is érdemes figyelni, ő hogyan érezte magát azon a helyen.

Minden iskola hasonlít egymásra, de emellett mindegyiknek vannak specifikumai, jellemzői, amelyek esetleg megkülönböztetik a másiktól. Érdemes azt is figyelembe venni, milyen lehetőségek vannak jelen, amelyek a gyermeküknek fontosak lehetnek a jövőben. Vannak, akik már a kezdetekkor is a továbbtanulásra koncentrálnak, de tapasztalataim szerint a gyermekek nagyon sokat változnak ezen 8 év alatt.

Az osztályok létszáma, összetétele is lehet egy szempont vagy hogy az óvodai barátok hova mennek. A gyermekek egy részének fontos, hogy legyen ott valaki, akivel együtt lehet. A nem elsőszülött iskolába menő gyermekek esetében pedig a nagyobbak tapasztalatai is jelen vannak.

Természetesen, mint a legtöbb döntés esetében, ilyenkor is érdemes minden információt átszűrni a saját tapasztalatainkon. A szempontok csak segédeszközök ahhoz, hogy megnézhessük, melyik intézmény a legjobb hely a gyermekünk számára. Hogy melyik szempont emelkedik ki Önöknek az teljesen személyes és egyéni. Képzelje el gyermekét az iskolapadban, az iskola falai között és gondoljon arra, mi az, amire szüksége lenne ott, mi lenne fontos számára. És ne felejtsük el, a mi szorongásunkat, a gyermekek is megérzik, bár ez egy fontos döntés, de nem csupán az iskola határozza meg a gyermek jövőjét.

Pszichológusként a legfőbb tanácsom az lenne, keressék azt a helyet, ahol a gyermekük a legjobban kiteljesedhet, elfogadást és lehetőségeket kaphat. Saját szárnyakat ahhoz, hogy megtanuljon repülni a tanulásban.”

Köszönjük Orsinak az értékes gondolatokat! Cikksorozatunk további részeiben a környékbeli általános iskolák bemutatkozását olvashatják.